söndag 17 januari 2010

Rostat men inte rostig

Tjaaaaaaaaaa!

Ojj vilken respons jag fick på min tävling!
Jättekul att så många vill delta.
Och ni som ännu inte knipit några lotter så finns det
gott om tid kvar. Tävlingen pågår till sista januari.


Veckan som gått har varit trög. Eller så är det jag som varit det :p
Allt har gått på sparlåga. Jag har inte alls så stor inspirationslust just nu. Är det kanske avsaknaden av den stora gula som spökar? En resa till soligare breddgrader skulle bli en härlig vitamin kick :)


¤¤¤¤¤



Har nog inte visat er vår gigantiska brödrost!
Det är en Dualit för 6 skivor. Vi köpte den på en matmässa för 15 år sedan.
Är perfekt när man är många. Då slipper alla vänta på sitt bröd och vi kan fika samtidigt.
Under ligger ett gammalt bakbord från min mormor.



Den står placerad på en liten köksö i ena hörnet av köket,
nära till köksbordet.
Förutom att den är praktisk så tycker jag den är snygg att ha framme.



På en av krokarna ovanför hänger min samling av mini vispar
som jag påbörjade en gång.


Som ni vet är mannen i huset kock.
Han använder sällan eller aldrig kokböcker. Men denna stod faktiskt på hans önskelista.
Vi gillar Morbergs matprogram.Han är naturlig på ett lite uppkäftigt sätt men rolig.
I boken berättar han om sig själv och sin familj.
Och där måste jag säga att han många gånger påminner om min man ;)



Med det önskar jag er en trevlig vecka!

Själv åker jag bort i dagarna tre.
Kanske hittar jag på nåt bus som piggar upp i tillvaron...hehe ;)


Skönaste kramarna till
DIG


Viveka

69 kommentarer:

Mer av allt sa...

Vilken brödrost! Snygg och praktisk. Vi gillar också Morberg! Han har en helt egen spontan stil. Min man fick den boken när han fyllde 50 i höstas. Vi har hunnit göra några av hans recept. Kramar fårn mig

LantlivsAnette sa...

Halloj där !!
Åhhh vikken snygg brödrost...en sån vill jag ha !!
Vad härligt med en man som gillar att laga mat, det har tyvärr inte jag...Så du ska åka bort, ha det så himla bra, och rapportera sen !!
Kraaam Anette

♥ Pia... sa...

Japp då vet man hur din man är då:)..Sicken brödrost..en sån skulle manha..sa senast idag till min man att det endaste jag önskar mej när jag fyler år ..snart..är en gammaldags brödrost..för tillfället har vi ingen den förra gick sönder ..du har så läckert i ditt kök..blir riktigt avis på spisen din....skule man ha..det enda jag har är kopparreservoaren(undras om det heter så:)..men ingen spis....ha en skön ny go vecka med lite bus..piggar alltid upp...
kram..Pia

annashusidingtuna sa...

Men så fint ni har i ert kök!!!Brödrosten passar ju toppen där den står och allt som är praktiskt blir liksom rätt på ngt vis tycker jag.
Kram Anna

Pilo sa...

Första gången jag tittar in hos dig. Vilka fina bilder du bjuder på och vilket härligt kök!

Tack för att jag fick titta in.
Hoppas att du får en fin vecka.

Krukmakeri hemjord sa...

Härligt med en kock i familjen men lagar han även all mat hemma då?
Man brukar säga bagarns barn äter aldrig bullar*L*
Har själv en sambo som lagar all mat och handlar all mat då han lagar allt från scratch även på vardagarna så jag är lite bortskämd,jag tar reda på infernot efter all matlagning*L*

ha de gött annbritt

Johanna sa...

Vilken fiffig brödrost. Det skulle jag vilja ha om jag hade plats för den. Det är ju så retligt som sagt att man alltid får vänta på sin tur när man rostar bröd. MVH Johanna

Vita små hjärtan sa...

Hej Viveka!
Åååå du har så fint och mysigt i ditt kök!!!
Så stor rost har jag nog aldrig sett!!!!! Så praktiskt!
Ha de gott!
Kram Agnetha

Norregård sa...

Hej!!
Vilken läcker brödrost!! Sitter som en smäck i ditt fina kök;o)
Trevligt med en kock i huset!!
Kram Kram Malin

Norregård sa...

Hej!!
Vilken läcker brödrost!! Sitter som en smäck i ditt fina kök;o)
Trevligt med en kock i huset!!
Kram Kram Malin

lovefriidrott sa...

Hej Vännen:)
detta inlägg var väldigt MYCKET fam Lindvall, ja min man är ju inte kock utan data ingenjör,,,,JAG ÄLSKAR " MOBERG" han är helt CRAZY på ett underbart positivt sätt:)
Och du din brödrost:) den skulle passa perfekt hos fam Lindvall:)
Sen måste jag oxå säga att jag ÄLSKAR ditt hem, du har så fint...jisses jag kommer snart:)
ha d
Kram SDari

Lisas torp sa...

Ja, det var en brödrost som heter duga! Både stor och snygg dessutom!

Vilken fin järnspis ni har dessutom!
Ja, Morberg är ju en sort för sej och rolig och lite rå sådär..!:-)

Visst saknar man solen, väldigt mycket nu!!!

Ha en bra vecka!
Kram
Lisa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har sådär lantligt charmigt i köket som jag skulle vilja ha. Den brödrosten skulle jag också vilja ha. Du hör, jag gillar ditt kök. Sen att mannen är kock gör det inte sämre. Ha en kul resa nu.
Goa kramen
AnnaMaria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Sånt charmigt kök ni har! Brödrosten var kanon oxå! Har själv en man som är kock och hade dille på att samla ballongvispar ett tag. De ligger nedpackade i källaren, kanske dags att kolla in vad som finns?!
Ha det gott!
kram
nina

Anna-Lena sa...

Hej Viveka!

Vad härligt med en sådan brödrost. Vi skulle verkligen behöve uppdatera oss på den fronten. Vår tar bara 2 skivor... Du har det så fint i ditt kök och vilken dröm att få ha en äkta vedspis. Det är ju sååå fint. Hoppas att du snart får din energi åter. Saknar också det där som ska finnas någonstans bakom molnen. Vi får hoppas att hon kikar fram snart!

Härliga helgkramar till dig!

Anna-Lena♥

Livet på Berget sa...

Wow vilken brödrost och snygga bilder från köket. Så fint ni har det. Vilken lyx att ha en engen kock, jag som älskar mat skulle förmodligen gå på små moln man blir ju såååå less på sin egen mat. Hoppas din lilla resa piggar upp håller med om att det går lite småtrögt men jag tror det är för att man ska ha energi att köra på till våren och sommaren:).
Ha de gott!
Kram
/Sara

Louise sa...

Oj vad du har mycket härligt hemma hos dig!! brödrosten är inte bara praktisk den ser dessutom jättebra ut! ha en skön vecka!

sylvia sa...

hei Viveka.
du har det så nydelig på ditt kjøkken,
å for en brødrister du har,så kjekt med mange til bords.
koselige bilder fra deg.
ha det godt vennen.
klem fra sylvia

Mia sa...

Vilket mysigt kök det ser ut som en restaurang. Det finns en på skansen som påminner om erat kök.
Brödrosten var så häftig snygg och praktisk det gillar jag.

Trevlig resa
Kram Mia

Fias Drömmar sa...

Heeeej =)
Guuuu så fint ni har det!!! Skulle så gärna komma på besök =) hihi
Brödrosten är en riktig läckerbit må jag säga =) Förstår att den är poppis =)
Sitter och roar mig med att lägga upp nya saker på Tradera, man lyckas samla på sig en hel del haha, konstigt va?
Många kramar Fia

Lönnen 13 sa...

Jag säger bara AHHH vilken häftig brödrost!
Och vilket drömkök,det skulle jag vilja haaa.
Kram Anneli

Anette sa...

Wow vilken brödrost! Den var fin...som allt det andra i ditt hem!!
Kramisar /Anette

Fröken Fräken sa...

Även om du nu inte har någon inspiration så har du ändå ett mysigt kök! Önskar att herr Fräken gillade att laga mat lite mer...

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilket underbart kök och brödrosten var ju hur häftig som helst!
Önskar dig en fin dag!
Kramis/LenaS

Hannis sa...

Det hoppas jag, att det är något bus du hittar på=))
En solresa skulle jag inte tacka nej till!
Känns som att det är ett tag kvar tills man får se solen.

En sån där brödrost skulle jag ha!
Avskyr att vänta på frukostbrödet...

Himmel så mycket fint du har på dina hyllor!!
Ögongodis i massor.

Kram Hannis

Nyanser av vitt sa...

Hej Viveka
Vilken underbar brödrost ni har och härligt att ha så stort kök så den kan stå framme och glänsa.
Att ha en man som lagar mat är väl drömmen. Min gillar det inte.
Per Ms matprogram är det enda vi tittar på i den genren hemma
Ha en mysig resa
kram Agneta

Unknown sa...

Hej! Tack för kommentarerna. Jag ska försöka ta lite kort och lägga ut på min blogg. Längtar efter er. Kram

Inka sa...

Men ÄLSKADE Viveka...Vilket uuunderbaaart vackert kök ni har. ALLT. ja, precis allt är vackert i det. Hualigen, vet inte ens vad jag mer kan säga. Allt i det är snyggt alla detaljer är snygga. PUST!

Ha trevliga dagar tre, vart du än far.

Jättekram Inka

Marie sa...

Vilket fint och personligt kök du har Viveka, ser jättemysigt ut! Härligt med en sån stor brödrost!

Kram Marie

Betty sa...

Precis en så´n brödrost som jag ville ha. Fick "nöja" mig med en mindre variant.

Kram Betty !

Ellinor sa...

Vilket mysigt kök du har + en man därtill som lagar mat de e inte dumt att ha. min har börjat laga mat också han tittar gärna på per moberg brödrosten är så snygg.Ha en skön vecka
Kram Ellinors Hus

Bitte sa...

Vad härligt det låter att åka bort några dagar och kanske hitta på något bus... ;-). Hoppas ni får det trevligt!

Vilket underbart lantkök du har, det ser dessutom så mysigt och hemtrevligt ut. Brödrosten är riktigt snygg, en sån skulle jag också vilja ha!

Min H fick precis den där kokboken av mig i julklapp, efter att han klagat på att han inte längre känner nån inspiration när det gäller matlagning ;-). Vi brukar också titta på Per M:s program, han är så roligt och sjuk på samma gång!

Kramar
Beatrice

Elzie sa...

Vilket mysigt kök ni har. Och den där brödrosten var häftig. Här behövs inte så stor. Två personer klarar sig på en normal. Men är det gäster här så blir det genast lite bökigare.
Hoppas du har en bra dag i vintervädret.
Kram Elzie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken brödrost! Har aldrig sett någon så stor förut... Den tror jag att min dotter skulle gilla, massor med bröd färdigt på en gång!
Kram
MArie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej!
En sån brödrost skulle vår familj behöva ha, toppen att kunna rosta så många mackor på en gång. Vilket mysigt kök. Kaklet älskar jag, hade sånt en gång i en bostadsrättslägenhet från 20-talet. Kram,
Regina

Madame Vit sa...

Fia här.. har lagt ned Fias Drömmar nu.. bloggar på Madame Vit istället =)
Har du åkt nu?? När kommer du hem igen?
Kramar Fia

Millygarden sa...

Vilken läcker brödrost som rostar så många skivor på samma gång! Nu blir jag avis:)
Ha det gott på resan.
Kram Marina

Lissboden sa...

Jättetuff brödrost Vivika!
Vi gillar också Per Morbergs matlagningsprogram. Han är skön och lite lagom seriös, tycker jag.
Det ser supermysigt ut i ditt kök.
Ha det så gott!
Kram/Maria

Änglarnas hus sa...

Men det var den stööörsta brödrost jag någonsin sett..en sån hade varit perfekt i vår stora familj!

Ha det så bra på din lilla tripp!
kramis sanne!

Madame Vit sa...

Halloj min sköna =)
Nu har febriga jag varit på 30 års kalas =) kul men får sota för det nu, feberfrossa!!!!!
Ja det kändes som att det behövdes göra något uppiggande i bloggväg =)) Därav madame vit hihi. Jimmy garvade åt namnet =))
Vad mysigt att umgås så med nära och kära, förstår att du myyyyyst hihi =)
Jaaaaaa jag vill gärna ses igen nuuuu!!!!!!! =) <3
Puss och kram

Inspiration i vitt sa...

hej vännen, vilken tok stor rost du har. vad bra att så många skivor får plats man får ju alltid vänta till sist vad nu det kan bero på??
du har så fint i ditt kök men bara fina mysiga grejer.
kram på dig/Ingela.

Golden&Vitt sa...

Håller med dom andra, din brödrost är ju för fantastisk!

Wow inte illa att ha en kock i huset och Morberg..I Like!!!

Hoppas att du hittar på lite bus och det bra/annika

Simple Home sa...

You have a beautiful blog. I love that toaster. We sure could use one that size around here. I've never seen one like that. You have a lovely kitchen. Have a wonderful day.
Blessings,
Marcia

Hjärtat Mitt sa...

Hoppas att din resa var lyckad :)
Säga bara oj, vilken läcker brödrost, och praktisk!!!!
Jag har aldrig sett en sån innan.

Kram Mari

Livet på Vestergård sa...

Vilken snygg brödrost du har och dessutom praktisk eftersom man kan rosta så många brödskivor på en gång.
Hoppas att du hade en trevlig resa.
Kram Kicki

Weisser Traum sa...

oh einfach wunderschön. dein blog ist ein traum. grüässli daniela

Madame Vit sa...

Heeeej =)
Ville bara kika in denna fredagkväll och säga att jag saknar dig!!!!!
I helgen är jag ensam då Jimmy åker till Sthlm för att döma. Jag fick inte följa med nu heller =(
Många pussar och kramar Fia
ps. nu har mamma startat en blogg, eller jag startat den åt henne hahah. "Mormors lilla hörna" ds.

oumberligating sa...

Hej Viveka! Peter här, har ju alltid sagt att du är en klok kvinna och att skaffa en rejäl brödrost av ju ett måste!
Brödrosten står för så mycket tycker jag, framförallt underbara frukostar tillsammans mend familj eller vänner eller bäst av allt en kombination!
Ett härligt sommarparty, kanske lite "bakis" så rostar man bröd och dricker te och på de härliga frasiga nyrostade skivorna någon god ost som får smälta lite lätt eller någon god dansk marmelad!
Fast just idag så tror jag ingenting skulle smaka, rejält förskyld och med en massa blåsor i munnen, inte kul alls! Har jobbat två dagar fast jag är sjuk, inte bra alls, men ibland så blir det nödvändigt att göra så, jobbar med ett fritidshus i skärgården som ska vara inflyttningsklart till Majsolens antågande.
Ibland så funderar jag på att starta upp en egen trädgård och anläggningsfirma. Husköparkunderna får inte reda på tillräcklig anser jag och det finns mycket tips att ge för att resultatet skall bli bra! Som i detta husfall som jag nu håller på med, uppvuxna träd som stympas och skadas för att man har inte utgått ifrån tomten när huset valdes. Ser mycket sådant, har ibland lust att "starta en blogg" "Stoppa plågsamma trädgårdsförsök!" Jag är lite stöddig ibland och säger faktiskt som det är, det här handlar inte alltid om en massa pengar, man kan nå jättefina resultat med befintliga träd och buskar efter tomtens förutsättningar!
Nej, nu ska jag inte plåga dig med mitt jobb!
Upplevde faktiskt igår första gången på länge att nu börjar det ljusna ute! Likadant varje år, en riktig aha upplevelse!
Måste gå och ta en alvedon känner jag, skriver mer sedan!
Ha en fin helg och var rädd om dig och de dina!
Kram ifrån Peter!

Snövita drömmar sa...

Ok nu fick monster brödrost en ny innebörd, hi hi!
Kanske man ska skaffa en sån i framtiden! *Skratt*

Nej, även här ligger inspirationen lågt, men mycket för att vi är sjuka här hemma hela tiden och det verkar vara en ond spiral vi befinner oss i.

Men men, en dag kanske den kommer tillbaka.


Kram på dig!
/Catrin

Carin Olofsson sa...

Hejsan Viveka! Såg min storebror på Chistoffers Facebookprofil. Ge honom en kram och hälsa från mig.
Riktigt fina bilder du har.

Ha det bra, kram "kungens lillasyster Carin".

Ullis/Leva på landet sa...

Härligt att få komma iväg. hoppas att det blev mycket bus. Här är det inte heller mycket på gång nu och jag skulle gärna se att solen var framme lite mer. Vedspisen är perfekt för att laga mat och få värme i huset.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Gårdsromantik sa...

Vilken härligt kök ni har - Dualiten var stilig!

Ja visst är han bra Morberg - maten är det inte så noga med...;-)

Nog skulle den stora gula kunna visa sig lite så man fick ladda batterierna.

Vicky sa...

Hej mammsen!
Ja men kom och hälsa på ons-tors. Då har ju lönen kommit ;) Kanske en sväng på Bishops för första gången! :D

Madame Vit sa...

Halloj!!
I natt fick jag sova, men av ren utmattning tror jag. Ska till doktorn på onsdag så..
Man har sina icke dator perioder ibland =) Bara du kommer tillbaka så hihih =)
Oj förkylning, stackare där. Jág har äntligen blivit kvitt min, så nu är det träning igen!!!!
Vad roligt att du är med i min lilla utlottning =) Förstår att det är ditt bästa årsminne =)
Många pussar och kramar Fia

Nyanser av vitt sa...

Hej vännen
Hur har du det? Hade du det bra på din resa?
Formex är en upplevelse men man blir nästan yr av alla intryck och idéer man får. Man måste skriva ner dem...
Kram

Vintage House sa...

brödrosten var underbar:) och fina bilder. första gången jag är här och har själv börjat blogga efter ett långt uppehåll vore kul och du tittade in kram kram sandra

Anonym sa...

oj.. dyr brödrost du har där. hittade en sida som säljer dom.
http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=595200&cat_id=68

hagagården sa...

Hej viveka.
Den fina krukställningen har jag köpt på en butik som heter Madame Nyberg här i valbo och jag betalade 995.- för den,och jag vet att hon har en kvar fall du är intresserad.
Åååå va jag är glad och nöjd med den fina hyllan jag köpte av dig,toppen fin.
kram
ninni

Vintage sa...

Jag gillar också per Moberg!Brödrosten är fantastisk! Underbart kök ni har! Kramar susanne

VITA NYANSER sa...

Så snyggt! Superläcker brödrost och supersnyggt kök med vedspis, mysigt!!!

Ha en trevlig tripp, hoppas det blir bra!
Kram L-L

Unknown sa...

Hej
Fin blogg, med fina bilder.
Ja solen skulle man vilja se, det har ju bara snöat, men ändå har vi ingen snö!?

Ska nu runt i din blogg.

Ha det gott
/Maggan

Tessie sa...

Hej!

Vilken härlig brödrost, en sådan skulle verkligen vi behöva!!

Fantstiskt fin blogg du har, ska nu fortsätta titta på dina fina bilder!

Kram Torparfrun

Vit som snö sa...

Oj oj vad mycket fint i ert kök! Rena rama inredningsbutiken! Tänk att shoppa loss hos dej;) Hihi
Brödrosten var en cooling, fin OCH praktisk, bra kombination!
Min man fick också Morbergs, tycker den är superkul, bra läsning framförallt!
Gillar lilla tavlan med dagens meny, får man lov att knycka den idén;) ??
Kram vännen! Cilla

Unknown sa...

Hej! Hoppas det gick bra med bilen. Vårt lås på dörren hade frusit igår kväll när vi kom från jobbet, trött och less och vi kom nästan inte in. Tur att jag hade en tändare i fickan. Hunden stod på ena sidan dörren och undrade vad vi höll på med. Skitväder.

Rutagården 1885 sa...

Jag ställer mej till resten av skaran som blev blodigt avis på din brödtost ;) I min kan man ha hela TVÅ skivor, hehe..

/Rutagården candykills.blogg.se

Hanna sa...

fina bilder från ditt kök.
Ha en bra helg.
Kram
Hanna

. sa...

Vilken stor och fin brödrost! Och så underbart vackert ditt kök är...Kram Camilla

Gela sa...

Vilka fina bilder du visar. Den brödrosten skulle passa hos oss där vi snällt får vänta på vår tur...Glad att jag hittade hit till din blog. Ha en fin dag/Gela

Emma - white avenue sa...

Wow! Det var ingen dålig brödrost! Älskar Dualit. Superfina verkligen! =) Kram Emma!