onsdag 19 augusti 2009

Trädgård


Ett låååååååååååååångt uppehåll blev det...men nu är jag tillbaka!

Ja jag tog ett en längre paus än planerat.
Saker och ting händer omkring mig som jag inte kan råda över. Man vill det bästa men det blir ändå inte som man önskar. Jag har bestämt mig för att FÖRSÖKA att inte låta andra människor påverka mig negativt utan göra saker som känns bra för mig. Och därför hämtar jag glädje från de som älskar mig och ER mina bloggvänner :)

Idag skiner solen igen. Jag njuter verkligen av värmen.
För mig får det gärna vara sommar året om! Men tyvärr går det ju mot en mörkare årstid och det känns tydligt på kvällarna. Jag höjer mysfaktorn med många tända ljus, en sprakande brasa i vedspisen och kaminen. Dessutom börjar ju bastu och utespa säsongen. Visserligen håller utepoolen alltid 40 grader varmt året om. Men på sommaren vill man hellre bada i havet eller nån sjö som svalkar.
Mannen och jag har bestämt att varje fredag blir
vår egen myskväll med en go middag och bastu eller bad.
Det får inleda helgen :)

"""

Datorn är laddad med bilder och idag visar jag från vår trädgård.



Framsidan av vårt soldat torp som är byggt 1870.




Vackra ord på sittbänkarna...


En gammal stallykta från en auktion i sommar.



Våningsfatet planterade jag taklökar i.



Vi har fyra uteplatser
och här är en framför köksfönstret.
Plantlådan fyndade jag från Coop på rea för 49:-.



Blomlådorna har mannen gjort av spillvirke.



En av favoriterna!


Den är köpt hos Mosaik
men inte för att cyklas på...


...därför var det säkrast
att hänga på en skylt...hihi.


"""

Tack alla ni underbara som tittar in hos mig. Jag bockar och bugar för alla snälla k0mmentarer.
Nu ska jag svara på dem och kika in hos er för att se vad ni har hittat på.

Önskar er en underbar kväll
och glöm inte att NI är värdefull....

Viveka

53 kommentarer:

lovefriidrott sa...

Hej Viveka,
så sant som du skriver man ska inte bry sig så mycket i människor som tar energi och utan satsa på dom som man vet ger energi:)

Guuuud människa sååå FINT du har.
Alltså jag är mållös!!!
Vilket torp! Vilken gård, ja allt.
Som sagt jag vet inte vad jag ska säga förutom,,,,,,SUCK så fint.

Ha d gott och glöm alla energijuvar.
Kramis Sari

Elzie sa...

Sköt dig själv och skit i andra heter det ju och ibland stämmer det bra in. Man kan inte vara alla till lags, så är det bara. Men vi är glada att du är tillbaka igen. Och vilket mysigt hem ni har. För att inte tala om trädgården. En turkäring är du också som hittar så fina saker.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Vit Gladiolus sa...

Heeeej!
Men DU vad fint ni bor! Det är ju hur mysigt som helst ju!!! Cyckeln är ju så kanonfin....


Visst är det härligt med hösten. Jag älskar den! Å tända en massa ljus....:=)

Vit Gladiolus sa...

Det skulle stå


Kraaaaaaaaaaaam åxå...;=)

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Ett fantastiskt vackert ställe ni bor på! Vilket fint hus, och vilken härlig trädgård! Jag blir glad när jag ser dina bilder!
Jättefin cykel och tur du skyltat den ;) Coopfyndet var kanon också!
Många gånger måste man anstränga sig för att hålla borta negativa energier, inte alltid så lätt men man måste försöka.
Ha det gott!
kram vännen!
nina

annashusidingtuna sa...

Hej!
Skönt att se att fler har bloggpauser även om orsakerna skiljer sig.
Så underbara utomhusbilder du bjuder på idag, gillade blomlådorna som var gjorda av spillvirke.

Energitjuvar finns tyvärr överallt, det kan vara svårt att inte låta dem ta ens energi....
Kram Anna

Lisas torp sa...

Kul att du är tillbaks! Vilka härliga bilder du visar från din trädgård! Så inspirerande med alla vackra saker!

Kram
Lisa

Mer av allt sa...

Jag har förstorat alla bilder av ert torp och bara sugit in atmosfären. Vilket fantastiskt fint ställe!!!! Jättefina bilder på ett riktigt drömställe! Upp md plexiglaset när du har med energitjuvar att göra! Kramar från mig.

drömmen om vitt sa...

Så fina bilder ifrån trädgården och vad fint med taklök på våningsfatet.......
Ha det gott!
P.s Man ska inte ödsla energi på negativa människor:)
Lotta

carina sa...

såå fräsig cykel du har skaffat ., en sån skulle jag oxå vilja ha

Vit som snö sa...

Ett så underbart torp ni bor i!!! O trädgården ser härlig ut.
Låter som en bra ide' att inleda helgen med mys, ett utespa låter ju underbart!
Jag håller med dej, alla bloggvänner ger massa positiv energi- o du är en av dom som gör mej glad!
Kram Cilla

Anki sa...

Jädrans vilken cykel...så gärna skulle den få bo hos mig, hihi..
Vilket torp ni har, underbara bilder!
Kan tänka att ni spinner som katten där!
Å vilken toppenidé med dom fina orden på bänkarna *ler*
Ha nu en fin myshelg med gubben, låter oxå som en toppenidé!

Kramis Anki

lolla sa...

hejsan
välkommen åter...Man behöver paus ibland när det händer en massa omkring en....
vilka fina foton du visar, torpet ser så mysigt ut. är ni där på vintern åxå?
kram lolla

Unknown sa...

Hejsan Hoppsan Viveka!
Men visst är det så sant, det är klokt att inte låta människor ta energi av en, det finns alltid en massa sådana människor och då ska man faktiskt försöka att "sortera bort" vissa är liksom inte bra för varandra, ialla fall inte om de bara tar och tar och aldrig fyller på. Satsa du på dem som ger energi!
åh så otrolig vackert du har, jag flyttar in med en ända gång!
Ta hand om dig och din energi! Den behöver du själv och till dina absolut nära o kära. Kram petra

Kallholmen sa...

Välkommen tillbaka!
Visst finns det mycket som tar ens tid runt sommar och höst.
Både bra och dåliga saker.
Vilken bra start på helgen.
Min man reser så därför har vi och barnen alltid Fredags mys man behöver det så väl.
Vilken rolig skylt ni satt upp på första bilden.
Coop fyndet skulle jag gärna lägga vantarna på.Föresten hela mysbilden med växter och allt kan få flytta hit.
Kram till dig/Malin

oumberligating sa...

Hej Bläckhorns Viveka! Oumberlige Peter här som tittar in och kontrollerar att det inte utbrutit någon "höstdepression" ännu, ser att en del börjar knorra lite på sina bloggar nu när semestrarna är slut för de flesta och fragglarna börjar i skolorna igen.
Tänkte på dig igår när jag klappade en ko!!!????
Hm...det lät kanske inte så bra men jag tror du vet vad jag menar
(ler) alla har ju inte kotavlor ovanför sängen!
Fina bilder du visar och en härlig stolpe med skyltar har ni, funderar faktiskt på att sno idén, vårt lantställe heter "Lilla Blåsut" och när jag får tid att börja renovera där så hade jag faktiskt tänkt mig en blogg. Börjar gå lite kräftgång i Oumberligabloggen just nu, egentligen så skrivs den numera bara för ett antal kompisar som gillar att läsa där och självfallet några av bloggeliten
(ler) självklart. Köpte kåken för 7 år sedan när min Fru var som sämst och var i prinscip liggandes i ett år, huset ligger på en höjd därav namnet Lilla Blåsut, tanken var att öppna upp ett stort panormafönster med en stor altan där hon kunde ligga och njuta va livet så mycket som det överhuvudtaget går när man är sjuk, under några års tid så blev det verkligen så. Fast numera är det mest lager för allt som jag köper på mig på auktioner och loppisar. Hade ju en idé om egen butik engång. Fast nu vete fan, det har börjat bli lite för mycket av det goda!
Men fina inredningsbloggar som du har njuter jag fortfarande av till fullo!
Ha det bra på alla sett och var rädd om dig och hälsa Bläckhornstjuren!
Kram ifrån Oumberlige Peter...hm...kanske mest Omöjlige Peter numera!

lugnet sa...

Härliga bilder från din trädgård!! Vad fint du har!!
Såklart man måste ta bort negativa människor(iallafall dra gränser). Fast det är inte alltid så lätt.. Jag läser böcker som gör att man blir observant på energitjuvar!! Det är bra för mig!
Hoppas du får en fortsatt skön vecka!!
Kram//ulrica

Viola sa...

Så himla rart ni har det ...ett vekligt drömställe ni har..så charmigt och vackert..hoppas du oxå fått njutit utav det fina vädret..kloka ord du skriver..slösa inte energin på de som ger dig dåliga vibbar...kram

Lallis - liv och leverne sa...

Härliga bilder . Och så rätt du har i ditt tänk, gumman.
STOR kram från mig.
Så länge den behövs.
/Laila(ja, Lallis alltså)

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen !!
Åhhh, du, energi tjyvar finns det här och där..men visst, det är jobbigt, och speciellt när de finns så nära, nära ens kära...
Men ögonen öppnas snart ska du se, jag såg din kommentar hos Kallholmen, därför vet jag..
Jag hoppas att det löser sig...
Åhhh så fina bilder du visar oss...kanon mysigt har ni det !!!
Ha det gott
Kraaam Anette

lottens vita och gröna sa...

ej du varma, min vän de tärande får du blunda för och og dig med de som när dig, lyssan på din inre röst, den är klok den!

bara gaper...alltså vikeka vilket hus och vilka uteplatser mmm låter såååååååå härligt att ha en ståend mysdag sådär i tunnan och bastun!

må väl du sköna, ta hand om dig och njut av det goa, varmkram lotten

Vicky Picky sa...

Guuud va fint torpet är! Man tänker inte på det lika mycket när man är där ofta, men nu när jag ser bilderna så känner jag verkligen hur vackert det är där ute och hur mycket jag trivs hos er :) Sitter uppe och spelar nät-poker. Kan inte sova allt för tidigt för jag måste börja vända på dygnet så jag orkar med att jobba natt i helgen. Ser fram emot kräftskivan imorgon, och att träffa dig mammsen! Puss och kram, vi ses om några timmar :)

Unknown sa...

Åh, så tråkigt! nej, då är dte ju lite värre med att försöka välja bort honom. Hoppas verkligen att det blir bättre. Fy, ibland känns det verkligen som om man får allt på en och samma gång, det är egentligen inte direkt diviser som vill höra när det är så men du det finns inget ont som inte för nåt gott med sig och man klarar med ön man tål. Det låter kanske torrt men det brukar alltid vara så. Önskar dig och dina nära och kära en underbar helg!! Var rädd om dig! Kram Petra

Galleri Hönshuset sa...

Heeej, allt väl?

Så fiiin cykel, blev så kär så =)

och ni har det ju så vackert hos er, du är riktigt duktig =)

Vad mysigt med fredagarna.... Skulle kanske införa det en dag i veckan vi också...

Ha en toppen helg. Kram Pirre

Unknown sa...

Hej! Kul med ett nytt inlägg. Det är så fint som vanligt. Jag gillade plantlådan. Du har verkligen näsa för saker. Håller på med din "filt", jag är riktigt nöjd med den. Får nog fler beställningar från jobbet. Vi blir av med Molly idag. Det kommer att bli jättetomt. Ha det gott och kram från mig och storebror.

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej Eva!

Förstår att ni kommer att sakna Molly. Det blir ju ne omställning. Jag saknar henne också.

Så roligt med filten :) Den kommer att bli en favorit. Ska tänka ut nåt till dig med.

Idag åker vi in till stan. Vi är bjudna på kräftskiva hos Danielssons. Ska bli gott...mums!

Igår hade jag en toppen dag. Jag och Diana åkte iväg på äventyr. Berättar mer om det sen. Hon är så mysig och snäll. Vi kommer enormt bra överens. När vi kom hem var det bara att svida om för då bjöd vi ut Ante och Diana med barn på restaurang.

Nu ska viut och fixa lite småsaker innan vi åker.

Ha en skön helg och krama storebror från oss.

P&K
Viveka

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Hej vännen!!

Men gu en sån söt cyckel du har i er fin trädgård.. Härligt med så många uteplatser också... En vid köksfönstret skulle jag vilja ha om jag dessutom bodde i hus, och ha örter...

Volanger eller julgran ja även kallat hi hi va rolig du är.. Jag har en volang följt av en bulle likspm *Ler* Men så trevligt med en kock hemma då, fast jag förstår att de kan bli många goa middagar..

Ja om en väcka bär de av med jobbet ska bli otroligt spännande..

Kraaam kram Linda

Lönnen 13 sa...

Vilken härlig tomt ni har, cykeln var riktigt fin med all blomster på.
Mysigt sätt ni har att inleda era helger på.
Kram Anneli

Inka sa...

Hej, vännen!

Det är klart att du inte ska påverkas av negativa människor. Dom är det lika bra att sålla ut från ens liv omedelbart, annars så sugs ju all ens energi ut.

Oj oj oj vilket underbart soldattorp ni bor i. Där blir jag ju riktigt avundsjuk. Och vilken underbar trädgård. Det syns att du kan med planteringar. Jag är helt novis och usel på det området.
Cykeln bara äääälskar jag, och vilken fiffig skylt. Den passar i sammanhanget.
Vad klokt av din man att verkligen bestämma kvalitetsstund för bara er två. Hm, säg det till min man också, tack, hihi.

Hoppas allt är bra med dig Viveka.

Kram Inka

vardagsvitt sa...

Härliga bilder!!
Måste skratta lite åt er...skyltar på gården *fniss*
Kan ju vara bra ifall man går vilse... hihi häftigt var det iaf!
Ha det bra och ta hand om DIG!
Kram Marith

Hannis sa...

Bra att du inte låter dig påverkas av negativa människor.
I bland kan ju sånt vara svårt men bra när man väl orkar.
Fast det vet du redan=))

Du har så fint hos dig Viveka!
Kan tänka mig att när repotaget väl blir av så kommer det att bli ett sånt där suckarnas-repotage.
Suckar av njutande alltså!

Önskar dig en fin helg/
Kram Hannis

ingmarie sa...

det är verkligen underbart när man nått till den punkten i livet då man skiter i vad folk tycker o tänker!!!!Men visst tar det tid!
Allt blir liksom lite enklare då/nu
...beroende av vilket stadie man befinner sig i....men helt klart är du sannerlgen på rätt väg!
Håll rätt kurs!!!

kramar från österlen!

Viveka i Bläckhornet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ullis/Leva på landet sa...

Så vackra bilder från trädgården. Många kul idéer man få. Du har verkligen något gott att vänta på. har inte blivit så mycket läst idag som jag trodde men det jag läst och sett är att boken är helt underbar.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Hanna sa...

Ja det är IKEA.
Nu håller badrummsskåpet på att bli vitt.
Hanna

Vikeskärs hem och vardag sa...

Åå vad kul att du kikade in :) Men oj, så fint du har det.
Vilket härligt hus och uteplatsen är ju toppen fin.
Ha en trevlig söndag, jag kikar med in fler ggr :)
Kram Annika

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Viveka. Det var roligt att du är med i min utlottning. Så fint du bor, och vilken härlig veranda. Och fredagsdopp eller bastu låter väldigt bra, det var ett fint beslut. Ha en skön söndag och kram till dig.
AnnaMaria

Anonym sa...

Halloj Viveka oj så läääänge sen jag kikade in hos dig, roligt att du är tillbaka igen för du har så mycket fint att visa upp.
Läcker cykel, en sån hade jag till salu i min butik förra sommaren, såldes illa kvickt.

Kram Pernilla

Fröken Fräken sa...

Ja, önskan om att det vore semester året om, den önskan har jag med. Visst, det kan vara lite småmysigt med en varm höst, men därefter kommer en annan årstid som verkligen inte går hem hos mig! Och bor man på ett så vackert ställe som du gör, så vill man väl hålla kvar sommaren allt vad man kan...

Har efter semestern tyvärr gjort upptäckten att det finns personer på jobbet som bara tar för sig och kräver saker utan att ge något tillbaka, och som påverkar en negativt. Inte helt lätt att inte kåta dem få inflytande över ens liv och tankar...

Tack för alla snälla ord hos mig, vad kul att man kan inspirera :-)

Bitte sa...

Hej Viveka!

Nu var det längesen jag var in här hos dig. Jag vet precis hur det är med energitjuvar, man får helt enkelt försöka undvika dem som tar ens energi (om det nu går...).

Vilket charmigt soldattorp ni har! :-)

Kramar
Beatrice

Vita små hjärtan sa...

Å vad fint....å den gamla cykeln...mmmmmmm...
Kram Agnetha

Tulipa sa...

Hej Viveka!
Vad mysigt och idylliskt det ser ut hemma hos er!
Bor ni i ett gammalt soldattorp...

Gillade verkligen orden på bänken, och cykeln var rolig och vacker!

Du undrade över växterna till nätet. Jag är ju "bara" florist och inte trädgårdsmästare, så jag vet inte riktigt vad som går i eran zon.
Humle är ju dekorativt och supermysigt, men det tar ju lite tid varje år innan den kommer igång. Sen växer det ju så det knakar, men jag hade satsat på ett komplement upptill som var grönt tidigare, så det inte är kalt tills humlen kommer igång.
Jag vet inte om kätterhortensia funkar i era trakter, annars föreslår jag den. Men om pipranka är härdigt så är den ett VACKERT alternativ. Jag älskar pipranka, tyvärr vill den sig inte där vi bor... Visserligen växer den, men trögt...
En ros är ju också fint i...Då får du ju blomning en del av säsongen. Jag kan inte säga vad du ska välja, jag älskar klematis och kaprifol också...! Men om du fått pipranka prova med den först, då kostar det ju inget!

Inte mycket till hjälp. Men allt är så fint på sitt sätt!

Kram Mariette

hagagården sa...

Tack för titten,ja du gör så rätt som inte låter dig påverkas av negativ energi,jag försöker brottas med det varje dag och inte ta in så mycke negativ energi från andra.
kram på dig o ha det så gott
ninni

Millas hem sa...

Hej Viveka!

Allt är jättefint! Ni ser ut att ha en hel del trädgård att pyssla med. Man ser att ni är intresserade, för det är så fint sammansatt!

Kram Camilla

pysseltanten sa...

Gokväll Viveka...=)))
Guuud så fint torp ni har...
O vilken TRÄDGÅRD!...=)))
Cykeln var ju bara såå fin...
Ha nu en myyysig kväll...
Kraamizar Git

Frida sa...

Hej min vän!
Vad det än är som har hänt så hoppas jag att det ordnar sig. Vilken underbar trädgård ni har, vackra bilder du visar.
Hoppas du får en fin vecka!
Kram Frida

Unknown sa...

Vilket underbart torp!!

Jag ser att du har gröna fingrar och får till det så fint med inredningen ute med.

Ha en jättefin vecka, kram Pia

Unknown sa...

Vilket underbart torp!!

Jag ser att du har gröna fingrar och får till det så fint med inredningen ute med.

Ha en jättefin vecka, kram Pia

Monika sa...

Åh, så underbart vackert ni har det. Det gamla soldattorpet är ju så charmigt så jag finner inte ord!

Ibland är det bra att ta en paus. Man får tid att tänka efter och kan ta kloka beslut.

Säger bara Go Girl! Du är stark och modig. Låt inte andra säga dej annat! :o) Förstår dej mycket i dina tankegångar eftersom jag själv jobbar hårt på just den saken.

Må gott! Det är DU värd! :o)

Varma Kramar

Monika

Unknown sa...

Hej! Hoppas ni hade trevligt på kräftskivan. Vi har haft en mysig helg.
Sortera bort energitjuvarna och plocka fram dem som gör dig glad.
Jag förstår inte hur man orkar stiga upp varje morgon och vara negativ. De mår sämst själva tror jag. Ha det gott. Kram

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej Eva!

Visst är det så. Och den jag syftar på kan absolut inte må bra. Det är inte den du tänker på. Ibland kan man inte välja bort de som suger energi. De finns för nära...

Önskar vi kan träffas snart.

Kramisar Viveka

Unknown sa...

Hej! Var ute och gick med Molly igår kväll. Hon har blivit så pigg. Hon vill nästan springa. Skall ta ut henne mer i veckan också. Hon tyckte inte om mina pussar från början, vände bort huvudet. Nu vänder hon sig mot mig och tycker det är ganska mysigt. Vi har nästan bestämt oss för att skaffa valp nästa sommar. Din bror vill att vi ska börja från början och forma hunden som vi vill. Vi har lärt oss otroligt mycket av vår förra. Kram från oss

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt det ser ut hos er i soldattorpet!
Jättemånga härliga sommarbilder därifrån...
Och ibland är det skönt med Paus!
Kram
Marie